Programma

Ontdek hier het volledige programma, van begin tot einde.

Hieronder vind je het programma voor de online versie van Makani. Pick & match:

✔️ 10+ keynote speakers uit diverse sectoren.

✔️ 3 Q&A’s waarbij je vragen kunt afvuren op onze sprekers.

✔️ Ondernemers met wie je graag een gesprek wenst.

Daarnaast krijg je na het event een video-opname van alle sessies. Dit alles voor €25 waarbij de winst integraal naar het goede doel gaat. Dit jaar is dit Act4Change, een organisatie die jongeren aanzet om duurzaam te ondernemen.

Alles uitklappen +
  • #1 Introductie online programma


  • In dit online format openen we het gesprek voor ondernemen rond duurzaam ondernemen.
    #1 Intro
    Waar?
    Online te volgen

  • #2 Sprekers deel 1 (kies 1 van de 5)


  • Met de recente Europese Green Deal en de klimaatwet kunnen we er niet meer omheen. We moeten collectief stappen zetten in de transitie naar een duurzame samenleving met aandacht voor economische, sociale én ecologische veerkracht. Collectief kunnen we dit doen aan de hand van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Zij vormen het hart van Agenda 2030 naar een duurzame toekomst voor onze samenleving en onze planeet.

    Ook de agenda 2050 van de Europese Unie is een groeistrategie die zich specifiek richt op de duurzaamheidsaspecten van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Europa zal de bedrijven stimuleren en opvolgen ifv hun inzet voor deze duurzame ontwikkelingsdoelen.

    Bij Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen kunnen we je hier bij helpen en schop je het misschien wel tot SDG Pioneer. Worden de sustainable development goals van de Verenigde Naties ook jouw bedrijfskompas?

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Met A School Of Will bouwen we een leerprogramma voor Vlaamse ondernemers die zich willen laten omscholen als katalysator voor een inclusieve samenleving. Om tot een impactvol programma te komen, sprokkelen we inzichten en principes d’actions bij ondernemers in Marseille, Rotterdam en Antwerpen. Drie havensteden die vergelijkbaar én verschillend zijn.

    Dit project wordt gedragen door een dynamisch consortium bestaande uit Blenders, i-Diverso, Wetopia en Moving*Marseille, met de steun van het Europees Sociaal Fonds.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Inclusief ondernemen, een must-do voor ondernemingen voor meer inclusie op de werkvloer. Benieuwd naar de why and how? Volg deze sessie nu.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Elke manager kent de belangrijkste financiële parameters van zijn/haar bedrijf, maar slechts weinig managers kennen ook de CO2-voetafdruk van hun bedrijf. In een economie die evolueert naar klimaatneutraliteit, is het echter van primordiaal belang dat bedrijven hun voetafdruk meten, opvolgen en reduceren.

    In deze keynote legt Kenneth Van den Bergh uit waarom het belang van carbon accounting in de bedrijfswereld toeneemt en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Circulair ondernemen gaat over veel meer dan recycleren alleen. Door circulair te ondernemen behouden producten en materialen waarde in plaats van op de afvalberg te belanden. Deze waarde wordt gecreëerd door samen te werken met alle spelers in de waardeketen. En door nieuw business modellen toe te passen.

    Circulair ondernemen betekent ook anders communiceren met een sterk merk en een go-to-market-strategie die het nieuw business model ondersteunt. Kortom, circulair ondernemen verandert het DNA van een organisatie.

    Waar zit deze onontgonnen waarde? Hoe groot is deze precies? En hoe kan jouw organisatie ook een stuk van die waarde krijgen? Tijdens deze keynote van werecircle leer je hoe je een circulaire transformatie in gang zet en stap voor stap waar maakt.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • #2 Sprekers deel 2 (kies 1 van de 5)


  • Ecover is een wereldspeler op vlak van ecologie. Zeggen we dat we zuiver op de graat zijn? Dan menen we dat ook. Van clean zakendoen en cleane ingrediënten inslaan … tot onze oorlogsverklaring aan plastic in de oceaan: we zoeken constant naar nieuwe manieren om onze zuivere principes in de praktijk om te zetten. Ook als de finish nog niet in zicht is.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • 'Stéphane geeft gedurende zijn key note zicht op het business model van een maaltijdbox. Hoe dit business model ontstaan is vanuit een duurzaamheidsfactor en het zich zo differentieert van de klassieke business modellen in de markt.'

    Volgende inhoud komt aan bod:
    - Retail (huidige modellen) zijn vooral aanbod gestuurd en 'afvalratio' van verse voeding is groot. Ons business model is vraag gestuurd waarbij enkel wordt aangekocht wat effectief ook verkocht is.
    - Last mile distributie van verse voeding duurzaam organiseren.
    - Het behouden van fresh food ecommerce in BE handen (textiel & technologie is voor 90% in NL handen)
    - Het aspect van lokaal inkopen en sourcen van BE producten
    - Wat drijft de consument?
    ° Verpakking
    ° Food waste
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Uiteraard wordt een webshop vaak geassocieerd met een zekere ecologische impact. Hoe kan je deze minimaliseren, in je supply chain en bedrijfsvoering? Hoe doe je aan duurzame marketing? Hoe start je al student-ondernemer met weinig middelen je eigen, duurzame bedrijf? Moenia legt het je graag uit in haar Keynote Talk! 

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Duurzaam groeien is van bij het begin key voor Ranobo. In het begin vooral wat de core business betreft: duurzaam klanten maken, zorgen dat er échte lange termijn relaties ontstonden waar je op kon bouwen.

    Vandaag bouwen we nog steeds verder met deze commerciële strategie. Die mindset werd de laatste jaren ook doorgetrokken op andere domeinen. Zo Ranobo wil bewust en duurzaam omgaan met haar omgeving. Op zoveel mogelijk manieren, zolang het kostenefficiënt blijft.

    Mooiste voorbeeld is de groengevel die in 2020 werd gerealiseerd. De verticale tuin omvat enkel en alleen inheemse soorten die de fauna en flora uit onze Turnhoutse omgeving verrijken en ondersteunen. Niet alleen een biodiversiteitskeuze, ook naar onderhoud (lees: terugkerende kosten) de meest ideale. Dit en andere voorbeelden, samen met praktische tips, lichten Gilles (CEO) en Florence (HR & Brand manager) graag toe tijdens hun talk.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Transparantie is dé trend in het bedrijfsleven, en veel organisaties maken tegenwoordig een duurzaamheidsrapport. Wat moet daar precies in staan? Wie is verplicht om er een te maken? En hoe maak je een verslag met impact?

    Katelijne Norga geeft praktische tips over dit groeiende domein in het bedrijfsleven.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • #2 Sprekers deel 3 (kies 1 van de 6)


  • Met burgers de energietransitie waarmaken, dat is wat Campina Energie doet. Sinds 2015 brengt het burgers samen om te investeren in de productie van hernieuwbare energie.

    Na een bewust langzame start met vrijwilligers, kent Campina Energie momenteel een steile groei. Willem Janssens vertelt meer over het afgelegde traject, de projecten en de moeilijkheden en successen die Campina Energie op deze tocht tegenkwam maar ook hoe Campina Energie ondernemers zonder eigen investering kan ondersteunen in hun energietransitie.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Hoe investeer je in duurzame ondernemingen? Hoe gebeurd een fondsenwerving bij impact ondernemers? Hoe draagt een crowdfundingcampagne bij aan naamsbekendheid? Deze 3 topics bespreekt Raphaël in zijn keynote.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Glazoo, zo heet het nieuwe bedrijf dat Valérie Brabanders (25) samen met haar vriend Pieter heeft opgestart. Klanten sturen hun bestaand brilmontuur op, en Glazoo plaatst er nieuwe glazen in. “Betaalbaar en duurzaam”, zo luidt het verkoopargument. Een primeur voor ons land, bovendien.

    Van het verkleinen van de afvalberg, het hergebruiken van monturen, het optimaliseren van de logistieke flow om overbodige verzendingen te vermijden tot het samenwerken met een Belgische (lokale) glasfabrikant. Stop met de wegwerkcultuur en kies voor duurzame initiatieven.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • De B Corp beweging is aan een opmars bezig, ook in ons land. Wil jij meer te weten komen over deze groeiende beweging van bedrijven die "business as a force for good" gebruiken? Neem dan deel aan deze sessie!

    Na een korte introductie van The Shift tot de B Corp beweging en het certificeringsproces, deelt Laboratoires Expansciences, een gecertificeerde B Corp, haar ervaring. Via deze getuigenis ontdek je waar het B Corp certificaat voor staat, welke voordelen hieraan verbonden zijn en hoe het aanzet tot de creatie van duurzame partnerschappen.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Waarom is dit onvermijdelijk zo? Hoe kan je als impact ondernemer concurrentieel voordeel uitbouwen? Welke communicatie en klantrelatie past daarbij? Gert Linthout licht het praktisch toe aan de hand van Ray & Jules: ’s werelds eerste koffie geroosterd op zonne-energie.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • In onze presentatie voor Makani leg ik de nadruk dat een middelgrote kmo uit een ‘klassieke’ industriesector gezond kan blijven én succes kan boeken met een duidelijke duurzame visie en duurzame uitwerking.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • #3 Q&A sprekers (kies 1 van de 3)


  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • #4 Online matchmaking


  • Op het einde krijg je de kans om virtueel te netwerken. Kwam je een ondernemer tegen tijdens de sessies waar je graag mee wilt praten? Of kies op voorhand uit alle sprekers, experts en deelnemers. Ga voor jouw ideale match.
    #4 Matchmaking
    Waar?
    Online deel te nemen

Guido Evens

Guido Evens

Senior adviseur duurzaam ondernemen at Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen
Manu Lemeur

Manu Lemeur

Zaakvoerder Zwart Op Wit
Katelijne Norga

Katelijne Norga

Oprichter Pantarein Publishing
Geert Vaes

Geert Vaes

Bondgenoot bij werecircle
Florence Maes

Florence Maes

Brand & People manager Ranobo

Gilles Jeuris

Gilles Jeuris

CEO Ranobo
Gert Linthout

Gert Linthout

Partner Ray&Jules en co-founder Mic Mac Minuscule
Jente Fillet

Jente Fillet

Communications Coordinator bij The Shift
Artemis Kubala

Artemis Kubala

Project manager Blenders
Kenneth Van den Bergh

Kenneth Van den Bergh

Co-founder Carbon+Alt+Delete

Moenia Ladhib

Moenia Ladhib

Founder - Ecossentials
Zonnige Kempen

Zonnige Kempen

Tom Domen

Tom Domen

Global head long term innovation Ecover & Method
Stéphane Ronse

Stéphane Ronse

Founder - Foodbag
Glazoo

Glazoo


Campina Energie

Campina Energie

Eva Ernst

Eva Ernst

HR-bedrijfscoach - I-Diverso

Reserveer nu jouw plaats op Makani

Reserveer nu