Online event Makani: Maak een duurzame impact in een veranderende wereld

Op 18 mei is het zover: het eerste online event om je als ondernemer voor te bereiden op een disruptieve, duurzame maatschappij. Meer dan 10 keynote speakers, 3 interactieve Q&A-sessies en een matchmaking programma staat klaar om je als ondernemer te inspireren.

Als kers op de taart steun je met jouw ticket het goede doel, namelijk Act4Change. Een organisatie die jongeren aanzet om duurzaam te ondernemen.

Oorsprong Makani

Van een idee naar een noodzaak

Het idee achter Makani startte exact 1 jaar geleden. Duurzaam ondernemen is meer dan enkel zonnepanelen, recyclage en verspilling vermijden.

Ondernemer Stijn Belmans (founder Makani vzw) werkte in co-productie met Blenders, een organisatie die vanuit maatschappelijke noden oplossingen bedenkt, een concept uit met als doel om beslissingsnemers een toolbox aan te reiken om aan de slag te gaan met duurzame toepassingen.

Verschillende partners vonden zich in deze visie waaronder I-Diverso, VOKA en Provincie Antwerpen.

Logo's partners Makani

Wat kan je verwachten?

Stel zelf jouw programma samen.

Op 18 mei vanaf 15 uur start jouw persoonlijke programma. Pick & match:

✔️ 10+ keynote speakers uit diverse sectoren.

✔️ 3 Q&A’s waarbij je vragen kunt afvuren op onze sprekers.

✔️ Ondernemers met wie je graag een gesprek wenst.

Daarnaast krijg je na het event een video-opname van alle sessies.

Deel 1: Keynote speakers

Meer dan 10 sprekers uit allerlei sectoren kaarten hun duurzame uitdagingen aan en hoe ze hiermee aan de slag gingen. We zetten ze graag op een rijtje:

✔️ Het belang van SDG’s in jouw organisatie
Door Guido Evens Senior adviseur duurzaam ondernemen at Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen

✔️ Inclusief ondernemen is kiezen voor innovatie
Door Eva Ernst HR-bedrijfscoach – I-Diverso

✔️Carbon accounting, het nieuwe financial accounting
Door Kenneth Van den Bergh Co-founder Carbon+Alt+Delete

✔️ Van clean zakendoen tot eco pioniering
Door Tom Domen Global head long term innovation Ecover & Method

✔️ Duurzaamheid en innovatie bij foodboxen
Door Stéphane Ronse Founder – Foodbag

✔️ Een 100% ecologische webshop in hart en nieren
Door Moenia Ladhib Founder – Ecossentials

✔️ Samen investeren in wind-, water-, zon- en aardwarmte.
Door Campina Energie

✔️ A School Of Will: Ondernemers als katalysator van een inclusieve samenleving
Door Artemis Kubala Project manager Blenders

✔️ Innovatief bouwen in combinatie met subsidiëring
Door Zonnige Kempen

✔️ Lokale en duurzame innovatie als webshop
Door Glazoo

Andere bevestigde sprekers waaronder Zwart op Wit, B Corp en Ranobo vervolledigen het lijstje. Bekijk achteraf alle keynote speakers opnieuw wanneer het jou uitkomt.

Deel 2: Q&A-sessies

Vuur jouw vragen af op onze keynote speakers

Een vraag rond duurzaamheid en hoe je hier praktisch mee aan de slag gaat? We verdelen de keynote speakers in 3 verschillende sessies. Zo kan jij jouw vragen afvuren. De sessies op een rij:

✔️ Duurzaam ondernemen integreren in de strategie & het businessmodel

✔️ Duurzame communicatie, transport & e-tail

✔️ Duurzaam investeren in energie & materialen

Deel 3: Matchmaking

Je krijgt op voorhand (of tijdens het event zelf) de kans om een eigen profiel aan te maken en af te spreken met ondernemers. Voel je dat een ondernemer dezelfde visie deelt als jij? Of ga je graag verder in gesprek met een keynote speaker? Dat kan! Vind jouw match en start met netwerken.

Alles uitklappen +
  • #1 Introductie online programma


  • #2 Sprekers deel 1 (kies 1 van de 5)


  • #2 Sprekers deel 2 (kies 1 van de 5)


  • #2 Sprekers deel 3 (kies 1 van de 6)


  • #3 Q&A sprekers (kies 1 van de 3)


  • #4 Online matchmaking


  • In dit online format openen we het gesprek voor ondernemen rond duurzaam ondernemen.
    #1 Intro
    Waar?
    Online te volgen

  • Met de recente Europese Green Deal en de klimaatwet kunnen we er niet meer omheen. We moeten collectief stappen zetten in de transitie naar een duurzame samenleving met aandacht voor economische, sociale én ecologische veerkracht. Collectief kunnen we dit doen aan de hand van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Zij vormen het hart van Agenda 2030 naar een duurzame toekomst voor onze samenleving en onze planeet.

    Ook de agenda 2050 van de Europese Unie is een groeistrategie die zich specifiek richt op de duurzaamheidsaspecten van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Europa zal de bedrijven stimuleren en opvolgen ifv hun inzet voor deze duurzame ontwikkelingsdoelen.

    Bij Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen kunnen we je hier bij helpen en schop je het misschien wel tot SDG Pioneer. Worden de sustainable development goals van de Verenigde Naties ook jouw bedrijfskompas?

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Met A School Of Will bouwen we een leerprogramma voor Vlaamse ondernemers die zich willen laten omscholen als katalysator voor een inclusieve samenleving. Om tot een impactvol programma te komen, sprokkelen we inzichten en principes d’actions bij ondernemers in Marseille, Rotterdam en Antwerpen. Drie havensteden die vergelijkbaar én verschillend zijn.

    Dit project wordt gedragen door een dynamisch consortium bestaande uit Blenders, i-Diverso, Wetopia en Moving*Marseille, met de steun van het Europees Sociaal Fonds.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Inclusief ondernemen, een must-do voor ondernemingen voor meer inclusie op de werkvloer. Benieuwd naar de why and how? Volg deze sessie nu.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Elke manager kent de belangrijkste financiële parameters van zijn/haar bedrijf, maar slechts weinig managers kennen ook de CO2-voetafdruk van hun bedrijf. In een economie die evolueert naar klimaatneutraliteit, is het echter van primordiaal belang dat bedrijven hun voetafdruk meten, opvolgen en reduceren.

    In deze keynote legt Kenneth Van den Bergh uit waarom het belang van carbon accounting in de bedrijfswereld toeneemt en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Circulair ondernemen gaat over veel meer dan recycleren alleen. Door circulair te ondernemen behouden producten en materialen waarde in plaats van op de afvalberg te belanden. Deze waarde wordt gecreëerd door samen te werken met alle spelers in de waardeketen. En door nieuw business modellen toe te passen.

    Circulair ondernemen betekent ook anders communiceren met een sterk merk en een go-to-market-strategie die het nieuw business model ondersteunt. Kortom, circulair ondernemen verandert het DNA van een organisatie.

    Waar zit deze onontgonnen waarde? Hoe groot is deze precies? En hoe kan jouw organisatie ook een stuk van die waarde krijgen? Tijdens deze keynote van werecircle leer je hoe je een circulaire transformatie in gang zet en stap voor stap waar maakt.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Ecover is een wereldspeler op vlak van ecologie. Zeggen we dat we zuiver op de graat zijn? Dan menen we dat ook. Van clean zakendoen en cleane ingrediënten inslaan … tot onze oorlogsverklaring aan plastic in de oceaan: we zoeken constant naar nieuwe manieren om onze zuivere principes in de praktijk om te zetten. Ook als de finish nog niet in zicht is.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • 'Stéphane geeft gedurende zijn key note zicht op het business model van een maaltijdbox. Hoe dit business model ontstaan is vanuit een duurzaamheidsfactor en het zich zo differentieert van de klassieke business modellen in de markt.'

    Volgende inhoud komt aan bod:
    - Retail (huidige modellen) zijn vooral aanbod gestuurd en 'afvalratio' van verse voeding is groot. Ons business model is vraag gestuurd waarbij enkel wordt aangekocht wat effectief ook verkocht is.
    - Last mile distributie van verse voeding duurzaam organiseren.
    - Het behouden van fresh food ecommerce in BE handen (textiel & technologie is voor 90% in NL handen)
    - Het aspect van lokaal inkopen en sourcen van BE producten
    - Wat drijft de consument?
    ° Verpakking
    ° Food waste
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Uiteraard wordt een webshop vaak geassocieerd met een zekere ecologische impact. Hoe kan je deze minimaliseren, in je supply chain en bedrijfsvoering? Hoe doe je aan duurzame marketing? Hoe start je al student-ondernemer met weinig middelen je eigen, duurzame bedrijf? Moenia legt het je graag uit in haar Keynote Talk! 

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Duurzaam groeien is van bij het begin key voor Ranobo. In het begin vooral wat de core business betreft: duurzaam klanten maken, zorgen dat er échte lange termijn relaties ontstonden waar je op kon bouwen.

    Vandaag bouwen we nog steeds verder met deze commerciële strategie. Die mindset werd de laatste jaren ook doorgetrokken op andere domeinen. Zo Ranobo wil bewust en duurzaam omgaan met haar omgeving. Op zoveel mogelijk manieren, zolang het kostenefficiënt blijft.

    Mooiste voorbeeld is de groengevel die in 2020 werd gerealiseerd. De verticale tuin omvat enkel en alleen inheemse soorten die de fauna en flora uit onze Turnhoutse omgeving verrijken en ondersteunen. Niet alleen een biodiversiteitskeuze, ook naar onderhoud (lees: terugkerende kosten) de meest ideale. Dit en andere voorbeelden, samen met praktische tips, lichten Gilles (CEO) en Florence (HR & Brand manager) graag toe tijdens hun talk.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Transparantie is dé trend in het bedrijfsleven, en veel organisaties maken tegenwoordig een duurzaamheidsrapport. Wat moet daar precies in staan? Wie is verplicht om er een te maken? En hoe maak je een verslag met impact?

    Katelijne Norga geeft praktische tips over dit groeiende domein in het bedrijfsleven.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Met burgers de energietransitie waarmaken, dat is wat Campina Energie doet. Sinds 2015 brengt het burgers samen om te investeren in de productie van hernieuwbare energie.

    Na een bewust langzame start met vrijwilligers, kent Campina Energie momenteel een steile groei. Willem Janssens vertelt meer over het afgelegde traject, de projecten en de moeilijkheden en successen die Campina Energie op deze tocht tegenkwam maar ook hoe Campina Energie ondernemers zonder eigen investering kan ondersteunen in hun energietransitie.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Hoe investeer je in duurzame ondernemingen? Hoe gebeurd een fondsenwerving bij impact ondernemers? Hoe draagt een crowdfundingcampagne bij aan naamsbekendheid? Deze 3 topics bespreekt Raphaël in zijn keynote.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Glazoo, zo heet het nieuwe bedrijf dat Valérie Brabanders (25) samen met haar vriend Pieter heeft opgestart. Klanten sturen hun bestaand brilmontuur op, en Glazoo plaatst er nieuwe glazen in. “Betaalbaar en duurzaam”, zo luidt het verkoopargument. Een primeur voor ons land, bovendien.

    Van het verkleinen van de afvalberg, het hergebruiken van monturen, het optimaliseren van de logistieke flow om overbodige verzendingen te vermijden tot het samenwerken met een Belgische (lokale) glasfabrikant. Stop met de wegwerkcultuur en kies voor duurzame initiatieven.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • De B Corp beweging is aan een opmars bezig, ook in ons land. Wil jij meer te weten komen over deze groeiende beweging van bedrijven die "business as a force for good" gebruiken? Neem dan deel aan deze sessie!

    Na een korte introductie van The Shift tot de B Corp beweging en het certificeringsproces, deelt Laboratoires Expansciences, een gecertificeerde B Corp, haar ervaring. Via deze getuigenis ontdek je waar het B Corp certificaat voor staat, welke voordelen hieraan verbonden zijn en hoe het aanzet tot de creatie van duurzame partnerschappen.

    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • Waarom is dit onvermijdelijk zo? Hoe kan je als impact ondernemer concurrentieel voordeel uitbouwen? Welke communicatie en klantrelatie past daarbij? Gert Linthout licht het praktisch toe aan de hand van Ray & Jules: ’s werelds eerste koffie geroosterd op zonne-energie.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • In onze presentatie voor Makani leg ik de nadruk dat een middelgrote kmo uit een ‘klassieke’ industriesector gezond kan blijven én succes kan boeken met een duidelijke duurzame visie en duurzame uitwerking.
    #2 Keynote speakers
    Waar?
    Online te bekijken

  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • In een live sessie vuur je via de app (smartphone of desktop) jouw vragen af op onze experts/sprekers rond duurzaam ondernemen.
    #3 Q&A
    Waar?
    Online te volgen

  • Op het einde krijg je de kans om virtueel te netwerken. Kwam je een ondernemer tegen tijdens de sessies waar je graag mee wilt praten? Of kies op voorhand uit alle sprekers, experts en deelnemers. Ga voor jouw ideale match.
    #4 Matchmaking
    Waar?
    Online deel te nemen

Opbrengst naar het goede doel

Steun jongeren die duurzaam willen ondernemen.

De ticketprijs van €25 gaat integraal naar het goede doel. Dit jaar ondersteunen we Act4Change. Een organisatie die jongeren een broeiplaats aanbiedt om actief aan de slag te gaan met duurzaamheid.

Zo leren ze jongeren duurzaamheidscompetenties aan, geven ze trainingsdagen en faciliteren ze jonge change makers. Een visie die matcht met het DNA van Makani.

Interesse om je in te schrijven? Boek nu jouw tickets.

Schrijf me nu in